In eerste instantie draait het natuurlijk allemaal om het ontdekken van nieuwe muziek. In het begin van de jaren 80 ontstaat house muziek in onder andere de Warehouse in Chicago. In 1987 slaat de house muziek ook over naar Europa. Eerst van Detroit naar ibiza Engeland en als snel naar de rest van Europa. In 1986 hoort Michiel op elf jarige leeftijd voor het eerst house op de radio en gelijk is hij verliefd op de muziek. Legendarische programma’s als ‘MTV’s Party Zone’, ‘Avro’s Drie Maal Door Draai’, ‘De Bond Van Doorstarters’, ‘For Those Who Like To Groove’ en de minimixen van Ben Liebrand inspireren hem in het mixen van house muziek. Zo zit hij uren lang op zijn kamer op de radio te luisteren naar mixen van o.a. deejays Dimitri en Marcello uit Amsterdam. In 1992 koopt hij bij ‘Hemmes’ in Groningen zijn eerste house plaat (12 inch, vinyl). Daar ontmoet hij andere deejays uit Groningen en vind hij flyers van feesten in Groningen. Het is ook in dit jaar dat er voor het eerste een grote house party in de Martinihal in Groningen plaatsvindt. Tijdens deze party ervaart hij voor het eerst het wat de muziek bij een groot publiek kan doen op de dansvloer. In de jaren daarna bezoekt hij verschillende house feesten in Groningen en koopt hij steeds meer platen. Zijn muziek kennis en draaistijl ontwikkelen zich steeds meer en vanaf 1994 draait hij voor het eerst op een paar kleine feestjes.

Aan het einde van de jaren negentig gaat Michiel vaak met vrienden naar feesten en festivals in Nederland en Duitsland. Daar ontdekt hij de techno muziek en leert hij de nieuwste platen en artiesten kennen. Er is een drang om zelf iets op te zetten in Groningen en al snel komt het idee voor een feest. In 2001 begint Michiel met het concept ‘Technootjes’. De eerst editie van het feest vindt plaats in Huize Maas in Groningen. De naam Technootjes ontstaat eigenlijk op een heel bizarre manier. Het schiet hem ineens te binnen terwijl hij op de bank een zakje borrelnootjes zit te eten. Het idee voor de eerste flyer is dan ook om zakjes te vullen met borrelnootjes, en hier stickers met het Technootjes logo op te plakken. De beschreven ingrediënten op het zakje bestaan uit de namen van de artiesten en zo is de versheid datum op het zakje de datum van het feest. Samen met zijn vader en zus zit hij in de woonkamer deze ‘flyers’ te fabriceren. Aan het eerste feest van Technootjes werken trouwens nog meer Eenrummers mee. Zo verzorgt Dance Reaction het licht en geluid en zorgt Popke Bolt voor het artwork van de flyer en Poster. Ook het logo van Technootjes wordt door Popke ontworpen. Ondanks wat beginnersfouten en een wat lage opkomst van zo’n 300 bezoekers slaat het concept wel aan in Groningen. De goede sfeer op het feest en de ludieke actie met de flyers heeft Technootjes in Groningen op de kaart gezet.

In 2002 komt Technootjes in Simplon terecht. Simplon geeft Michiel de ruimte om zijn eigen concept vorm te geven. Het is ook in deze periode dat er in Duitsland een nieuwe stroming in opkomst is die later de naam ‘minimal’ techno krijgt. In deze stroming maakt de uptempo harde loop-techno plaats voor een meer downtempo warmere house-sound vorm van techno. Michiel programmeert op Technootjes opkomende buitenlandse artiesten die hij heeft ontdekt op feesten en festivals in het buitenland. Samen met andere organisaties als Voltt en Mono uit Amsterdam en Doornroosje uit Nijmegen wordt Technootjes gezien als pioniers organisatie van de minimal techno in Nederland. In 2004 verschijnt er in het magazine ‘DJ Broadcast’ en interview met o.a. Michiel over de opkomst van de minimal techno. Vele grote artiesten maken op Technootjes hun debuut in Nederland. Zo komt in 2004 Luciano naar Technootjes. De toen nog onbekende Luciano speelde twee weken ervoor Paradiso in Amsterdam plat en maakt ook op Technootjes, voor een redelijk gevuld Simplon, grote indruk met zijn vernieuwende sound. Luciano is tegenwoodig uitgegroeid tot een van werelds grootste artiesten in de techno muziek. In hetzelfde jaar komt het grote label Kompakt naar Groningen voor een eerste ‘Kompakt Label Night’ in Nederland. Technootjes wordt in deze periode geroemd voor hun kwalitatieve programmering. Soms staan er op een avond drie grote internationale artiesten op de lineup.

Niet alleen in Groningen zijn er edities van Technootjes. Ook in ‘de Poema’ in Utercht en ‘Doornroosje’ in Nijmegen wordt het concept met open armen ontvangen. In Doornroosje heeft Technootjes in 2004 dan ook haar hoogtepunt als Ricardo Villalobos langskomt. Met deze wereldartiest op het programma is Doornroosje volledig uitverkocht. Zelfs een bus vol Groningers reist mee als support. Het resulteert in een legendarische avond. Vele legendarische feesten zullen daarna nog volgen in Simplon. Ondanks de grote namen betekent het nog niet dat alle avonden uitverkopen.

De eerste zes jaar verlopen financieel nog moeilijk voor Technootjes. Het duurt lang voordat er een grote aanhang wordt opgebouwd. In het begin moeten veel mensen nog wennen aan de muziek of vinden de muziek saai en halen af. Aan de andere kant trekt het concept met zijn spraakmakende programmering bezoekers uit alle hoeken van Nederland en zelf ver daar buiten. Dit zorgt ervoor dat het concept genoeg bezoekers heeft om door te kunnen gaan. Technootjes krijgt de naam een feest te zijn voor de liefhebbers. In 2007 komt dan eindelijk het grote succes. De populariteit van minimal techno onder jongeren groeit ineens hard als ook andere organisaties in Groningen de muziek programmeren. Vooral onder de studenten blijkt de muziek populair. Het is feest is vanaf deze periode steevast uitverkocht. Niet alleen bij de bezoekers is Technootjes populair, ook is het dat bij de artiesten.

In 2011 wordt Michiel benaderd door twee vrienden om de naam Technootjes te verlenen aan een festival. Zo ontstaat de eerste editie van het ‘Technootjes Festival’. Met 3000 bezoekers is het Festival een succes en uit het evenment ontstaat ook een nieuwe club in Groningen,’ Paradigm’. Technootjes viert ook in dit jaar haar tiende verjaardag in Simplon. Het is ook gelijk het laatste feest in Simplon. Michiel hoopt voor 2013 in Paradigm verder te kunnen met Technootjes.

Hoe de toekomst eruit gaat zien dat kan Michiel nog niet zeggen. Zolang het mogelijk, leuk en spannend blijft gaat hij door met het concept. Vol trots kijkt hij terug op de afgelopen periode. Technootjes heeft veel mensen geïnspireerd en warm gemaakt voor een nieuwe vorm van techno muziek. Daarnaast blijft hij natuurlijk doorgaan met draaien. “Ik hoop dat er nog veel mensen van Technootjes mogen blijven genieten”.